Sara Granér inleder höstens program på Kulturhuset Möbeln

Med boktitlar som ”Det är bara lite AIDS” (2008) och ”Jag vill inte dö, jag vill bara inte leverera” (2015) har konstnären och satirikern Sara Granér med sina karaktäristiska djurliknande varelser satt den mänskliga tillvaron på sin spets. Nu visas hennes utställning ”Av ord är du kommen” i Konsthallen Kulturhuset Möbeln i Tierp.

Nu inleds höstens kulturprogram med både Familjelördag och vernissage med Sara Granér. I en installation med måleri, skisser och akvareller blandas förvirring, pappahumor och olja på duk. Oändligt slapp satir och förvrängda ordvitsar rör sig ryckigt mellan trams och depression, vemod och vansinne. Konstnären är just nu igång och målar ett nytt verk som är 8,5m x 2,4m på konsthallens vägg.

KNM_av_ord

Foto: Sara Granér

Det känns jätteroligt att få invadera ett rum på det här viset med en bild i så stor skala, säger Sara Granér. Som serietecknare är jag van att arbeta i skissblockets lilla format och oavsett vilket material jag arbetar med utgår jag ofta från den svartvita skissen. I den här utställningen har jag velat experimentera med en slags kosmologi av min bildvärld genom att låta den svartvita skissen, som är så central i mitt arbete, få ta en stor plats både rumsligt och grafiskt, säger Sara Granér.

Om konstnären

Sara Granér (f. 1980) är satiriker, konstnär och poet känd för sina ofta groteska djurgestalter med samhällskritiska budskap. Hon debuterade 2008 med Det är bara lite AIDS och har sedan dess gett ut böckerna Med vänlig hälsning (2010), All I Want for Christmas is planekonomi (2012) och Jag vill inte dö, jag vill bara inte leverera (2015). Hennes senaste publikation är Allas lika mellangärde från 2020. Sara Granér har bland annat mottagit EWK-priset och Adamsonstatyetten från Sveriges Serieakademi. Hon har medverkat i konstutställningar i Rom och Tokyo och haft separatutställningar på bland annat Kulturhuset i Stockholm och Dunkers Kulturhus.

Utställningen visas 28 augusti–6 november 2021 i Konsthallen Kulturhuset Möbeln.

Läs mer om utställningen.