27 januari 2022

Ungern - en demokrati i förfall?

Ungern: en demokrati i förfall?

Torsdag 27 januari kl 18 OBS! Nytt datum!

Plats: Digitalt via Zoom

I flera år har Ungerns premiärminister Viktor Orbán skaffat sig ett allt hårdare grepp om makten genom att rensa ut meningsmotståndare och skapa en ny, lojal samhällselit. Regeringspartiet Fidesz kontrollerar merparten av alla medier och grundläggande demokratiska funktioner har monterats ned. En skrämselkultur har återvänt i samhället och Orbán har själv sagt sig vilja bygga ett illiberalt system. 2022 inväntar Ungern ett nytt val. Vart är Ungern på väg?

I samband med konstutställningen Lokál av Fatima Kassius som utgår ifrån platser och minnen från Ungern ger journalisten Joakim Medin ett föredrag om bakgrunden till Orbáns auktoritära styre och berättar om nuläget i landet. Konstnären Fatima Kassius deltar i samtalet och berättar om utställningen.

Joakim Medin är frilansjournalist som bevakat Ungerns politiska utveckling i flera år. Han är författare till boken Orbánistan: Rädsla och avsky i det illiberala Ungern (2018).

Fatima Kassius är konstnär och just nu aktuell med utställningen Lokál i Konsthallen Kulturhuset Möbeln. Läs mer och se en introduktion till utställningen här.