6-13 maj 2024

Attributverkstan ställer ut i foajén!

6 – 13  maj 2024

Attributverkstan består av nio elever i åldrarna 11-14 år.
Sedan november har gruppen jobbat med att tillverka attribut och en del scenografi och kostym till Kulturskolans teaterföreställningar.

Utmaningarna har varit många! Hur ska en teatereld i papiér maché brinna på scenen? Hur gör man en bekväm kostym till en skådespelare som ska se ut som en kruka, stå på händer och gå sönder och sedan bli hel till nästa föreställning? Hur ska en bokhylla kunna prata?

Går det att ta tillvara spill och skräp för att göra teaterproduktion på ett hållbart sätt?

Förutom samarbetet med teatergrupperna, har gruppen övat på att skulptera, ta form och gjuta, sett teater ihop och gjort studiebesök bakom scenen på Uppsala Stadsteater.

I utställningen på Kulturhuset Möbeln visar Attributverkstans deltagare upp några av sina skapelser.

• tygfigurer, röda och gröna