HAGRENBELA-TheSilverLake1

Lämningar – om kemiska vatten och radioaktiva spår

14 februari – 25 april 2026

Den 26 april 2026 har det gått fyrtio år sedan reaktorolyckan i Tjernobyl. För många är händelsen ett tydligt minne; var man befann sig, vad som sades, hur det upplevda hotet tog form. För andra är olyckan ett tyst arv: spår i landskapet, i kroppar, i arkiv och i mätvärden. När det radioaktiva molnet från Tjernobyl nådde Sverige i slutet av april 1986 föll det tillsammans med regn över stora delar av landet. Områden kring Gävle och Tierp drabbades särskilt hårt, och än idag lever vi med följderna av olyckan som mätbara och omätbara spår i naturen.

Utställningen samlar tre konstnärer som på olika sätt undersöker hur kemikalier, strålning och industriella processer påverkar vår relation till naturen. Med fotografi som utgångspunkt arbetar konstnärerna med metoder där material, landskap och tid själva deltar i bildskapandet. Här blir fotografi ett sätt att synliggöra det som inte kan ses med blotta ögat: långsam förgiftning, ackumulation och minne.

I Sara Linderoths projekt Spår, spåra står Tjernobylolyckans långsiktiga konsekvenser i det svenska landskapet i centrum. Genom dokumentära fotografier, autoradiografier och arkivmaterial undersöker hon hur olyckan fortsatt påverkar mark, djurliv och samhälle. Mätinstrument, gränsvärden och halveringstider framträder som verktyg för att göra det osynliga begripligt, system för att hantera risk och bibehålla det vardagliga livet i ett kontaminerat landskap.

Konstnärsduon Hagren/Bela närmar sig relaterade frågor genom fotografins industriella historia i projektet Behind the Silver Veil. Med utgångspunkt i den nedlagda Agfa/Orwo-fabriken i Wolfen i Tyskland undersöker de fotografins kemiska arv och dess miljöpåverkan. Genom experiment med utgånget fotopapper, teckning och videoessä skapas bilder där materialets egen historia och oförutsägbarhet står i kontrast till den industriella produktionens precision.

Tillsammans bildar verken en dialog om hur teknologiska system lämnar långvariga spår i natur och samhälle. Utställningen rör sig mellan personliga erfarenheter och kollektiva minnen, mellan lokala landskap och globala sammanhang. I en tid då kärnkraft åter diskuteras som lösning på klimatkrisen och där kriget i Ukraina aktualiserar Tjernobyls laddning, påminner konstnärernas arbeten om de långa tidsperspektiv och det gränsöverskridande risktagande som följer med teknologiska ingrepp i naturen.

Om konstnärerna

Sara Linderoth

Sara Linderoth (f. 1985) är konstnär och fotograf, uppvuxen och bosatt i Uppsala. Hon är utbildad vid Konstfack i Stockholm och arbetar i sin fotografiska praktik tematiskt med frågor om identitet, representation och människans relation till sin omgivning. Under de senaste åren har hon fördjupat sig i Tjernobylolyckans effekter på det svenska landskapet.

I projektet Spår, spåra undersöker Linderoth hur radioaktivt nedfall från 1986 fortfarande påverkar stora delar av Uppsala län, Gävleborg, Västmanland, Västernorrland och Västerbotten. Hon arbetar i tre parallella fotografiska spår: dokumentation av platser där vildsvin med höga cesiumhalter har skjutits, autoradiografier av växter, svampar och jordprov från området kring Gävle, samt arkivmaterial som belyser samhällets komplexa förhållande till kärnkraft – inklusive familjearkiv kopplade till kärnkraftsmotstånd.

Autoradiografierna, med exponeringstider på upp till ett år, skapas av strålning istället för vanligt ljus. Växterna och svamparna fungerar själva som strålningskällor, där cesium från Tjernobylnedfallet lämnar direkta avtryck i bildmaterialet. Linderoths arbete förenar vetenskaplig metod, personlig erfarenhet och fotografisk undersökning, och gör det osynliga både påtagligt och konkret.

Sara Linderoth har även varit verksam som bildjournalist och arbetar idag, vid sidan av sitt konstnärsskap, som visuell kommunikatör vid Sveriges geologiska undersökning. År 2022 tilldelades hon Hasselbladstiftelsens naturfotostipendium.

Hagren/Bela

Hagren/Bela är en konstnärsduo bestående av Ivar Hagren (f. 1986) och Weronika Bela (f. 1988), verksam i Stockholm. Båda är utbildade vid Konstfack, och Hagren är även utbildad vid Högskolan för fotografi. Deras konstnärskap tar ofta avstamp i fotografins historia och materiella villkor, med utgångspunkt i personliga anekdoter, mikrohistorier och arkivstudier.

I projektet Behind the Silver Veil undersöker Hagren/Bela fotografins miljöpåverkan genom den nedlagda Agfa/Orwo-fabriken i Wolfen, Tyskland. Med utgångspunkt i rykten om en förgiftad ”silversjö” har de kartlagt platsens industriella arv och de kemikalier som fortsatt påverkar stadens grundvatten. Genom att arbeta med över fyrtio år gammalt Orwo-fotopapper, framkallat utan belysning, skapas bilder där latenta spår av materialets minne träder fram.

Projektet omfattar fotografiska experiment, teckning, video och installation. I utställningen visas bland annat den storskaliga teckningen Filmgraben / Film Ditch (2024), som föreställer vattendraget mellan fabriken och den förorenade sjön.

År 2022 var Hagren/Bela residensstipendiater vid IASPIS i Stockholm, och 2024 tilldelades de Hasselbladstiftelsens naturfotostipendium. Projektet Behind the Silver Veil ingår i Futures Photography 2024 och planeras att presenteras vidare i publikation och utställning under 2026.

Läs mer om Konsthallen