Dystopisk konstutställning i Kulturhuset Möbeln

Konstnären Fredrik Strid tar sig an svamparnas väsen sin utställning Black Box i Kulturhuset Möbelns konsthall.

I Kulturhuset Möbelns konsthall är utställningen Black Box installerad och i rummet syns tre svarta skulpturer i en metallisk och stenkolsliknande patinering. Den största skulpturen är en svart låda ur vilken det väller en sorts lera och ur materialets mörker växer också svampar upp.

Verket har tillkommit i samarbete med Konstfrämjandet Uppland och är en del av det interregionala konstprojektet Skogen mellan oss.

Black box Fredrik Strid Foto Fredrik Strid Konsthall i Tierp

Foto: Fredrik Strid

Det är en installation om naturens kraft, säger konstnären Fredrik Strid, som undersöker svamparnas väsen som en framgångsrik och betydelsefull art. Genom skulpturer artikuleras en balansakt som utspelar sig i ett tillstånd mellan liv och död. Ur det förkolnade frammanas nya existenser, säger Fredrik Strid.

Om konstnären

Konstnären Fredrik Strid (f.1973) arbetar främst med skulptur och hans verk speglar en passionerad nyfikenhet till naturen. Ofta möts konceptuella och taktila strategier i hans skulpturer, det kan röra sig om en fågel som byter sin kropp till stearin, eller en blixt som svajar likt ett träd. Genom mångbottnade och poetiskt mättade konstverk vrider och vänder han på relationen mellan naturvärlden och vår kultur. Fredrik Strid har sin ateljé i Persbo studio och 2019 mottog han Tierp kommuns arbetsstipendium för konstnärer.

Tillgänglighet för utställningen Black Box av Fredrik Strid
Kulturhuset Möbeln i Tierp kommer att återöppna måndag 18 januari med begränsade öppettider och begränsat antal personer samtidigt. Utställningen kan ses under Kulturhuset Möbelns öppettider och kan ses fram till den 15 maj 2021. Tillsvidare gäller följande öppettider:

Måndag-torsdag kl 11-18
Fredag kl 11-18
Lördag och söndag Stängt

För att minska smittspringningen uppmanar vi alla besökare att enbart besöka biblioteken och Kulturhuset Möbeln om det är nödvändigt och inte stanna längre än vad som behövs.

Det finns också möjlighet att ta del av utställningen digitalt via Kulturhuset Möbelns Facebooksida. Där finns en film med konstnären Fredrik Strid: https://www.facebook.com/kulturhusetmobeln

För ytterligare information kontakta
Louise Magnusson, kultursekreterare Tierps kommun