A cut through time
24 februari – 4 maj 2024
Vernissage: 24 februari kl 12.00
Hilda Hellströms arbete kretsar kring gjutprocessens potential och hon har under lång tid utvecklat sina tekniker och materialgrepp. I den metamorfa gjutprocessen står materialet i fokus och verken uppstår i samverkan mellan konstnären och materialet. Här får materialets egna krafter komma fram. Gjutmassan är ett stycke naturkraft (om än kontrollerat och förpackat) som genom sin viskositet och tyngd avgör process och resultat. I Hellströms arbete återfinns nästan alltid referenser till geologi och hon liknar gjutningen vid en geologisk process. Terminologin skvallrar om likheterna; gjut- och formfossiler, kompositvulkan, aggregat. Det är sedimenterade berättelser, transformationer frusna i tiden.
Hellströms verk byggs upp i lager, och blir en representation över tid och minne. Titeln A cut through time refererar dels till tiden för verkets tillblivelse och process som går att skönjas i det färdiga verket. Titeln refererar också till tvärsnittet, ett tekniskt grepp som återkommer i Hellströms arbeten. Genom att just skära ett material itu kan vi hitta materialets inre, och annars gömda, berättelser. Detta är ett steg för konstnären i en oändlig strävan att förstå materialens och naturens outgrundliga värld.
Om konstnären
Hilda Hellström (f. 1984) är keramiker. Hon är utbildad vid Beckmans designhögskola i Stockholm och Royal College of Art i London. För sitt projekt The Materiality of a Natural Disaster skapade hon konst med lera som blivit radioaktiv efter kärnkraftsolyckan i Fukushima och fick stor internationell uppmärksamhet. Hon tilldelades Sten A Olsson Kulturstipendium 2014 och medverkar i utställningen Mot en annan värld. 25 år av svensk samtidskonst – Sten A Olssons Kulturstipendium.
Läs mer om Konsthallen