13 mars 2024

Konsert: Louisa Lyne & di Yiddishe Kapelye

Onsdag 13 mars kl 18.30-19.30

Plats: Humlesalen

Fängslande med kritikerrosat band som rör sig mellan klezmer, pop och världsmusik.

Louisa Lyne & di Yiddishe Kapelye släppte sitt första album “Debyut” 2012, och har sedan dess gjort sig kända genom den varma och känslosamma musikaliska atmosfären som fängslat publik världen över. Gruppen rör sig med säkerhet mellan traditionell klezmer, modern pop och världsmusik.

Med inslag av folksång och konstmusik arbetar de med jiddisch i ett nytt sammanhang. Gruppen har rönt stora framgångar med sina liveframträdanden och album som mottagits av lysande recensioner både i Sverige och runt om i världen.

ll-cover-staende-jpg-photo-sara-ljunggren-1

Louisa Lyne

är född i Härnösand och har genom ett brinnande intresse, studier och lust, tillägnat sig språket och det judiska musikarvet och funnit sin egen konstnärliga röst i dess mitt.

Under 2019 vann Louisa tävlingen “Der Yiddisher Idol” i Mexico City och genom programserien ”Folkets musik” i SVT blev gruppen hyllad när deras version av The Arks ”It Takes A Fool To Remain Sane” (S’nemt A Nar”) mottogs med öppna armar av både gammal och ny publik. Under 2022 uppträdde Louisa vid nationaldagsfirande på Skansen som också sändes i SVT och nyligen släppte bandet sitt efterlängtade fjärde album, A troym oyf a pojke.

I samarbete med

• MiU_4505_rgb