2 mars 2023

Konsert: Galopp galopp – Elin Lyth sjunger Kristina Lugn

Torsdag 2 mars kl 19

Plats: Humlesalen

Vis- och folksångerskan Elin Lyth sjunger Daniel Östersjös tonsättningar av Kristina Lugns dikter. Konserten för albumet GALOPP GALOPP – ELIN LYTH SJUNGER KRISTINA LUGN. Med sig på scen har hon, förutom medproducenten och kompositören Daniel Östersjö – gitarr, Johan Nyberg – bas och Emil Olin – trummor.

Kristina Lugns texter sätter ner foten i tillvarons skevaste ögonblick och situationer – helt orädd hoppar hon mellan teman som ålderssegregering, flyktingmottagande, våld i nära relationer, ångest och döden. När Elin Lyth sjunger Daniel Östersjös kompositioner blir dikterna till kampsånger för alla som känner sig åsidosatta och förminskade av samhällets konventioner. En styrkeinjektion till den som befinner sig i underläge i samhället.

KRISTINA LUGN (1948-2021) föddes i Tierp, och hennes mormor och morfar bodde i Tierp livet ut – de dog 1979/1980. I några av texterna som finns med på albumet finns Tierp omnämnt, så Tierp måste ha varit en plats som ändå betytt en del för henne. Morfadern var kantor i Tierp, så det är kanske i Tierps kyrka som hon hört psalmerna, som hon ofta återkommer till i sina dikter.

Medverkande:
Elin Lyth, sång
Daniel Östersjö, gitarr och sång
Hjalmar Leissner, gitarr
Johan Nyberg, bas
Emil Olin, trummor

ELIN LYTH är en vis- och folksångerska från Stockholm med folkmusiken i blodet. Hon är styrelsemedlem i Artister för fred och YTF (Yrkestrubadurernas förening). Hon har bl a gått på Nordiska visskolan i Kungälv och tagit kurser vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, samt en kurs i folklig sång och berättande på Eric Sahlströmsintitutet i Tobo. Hon medverkar på ett antal skivor med andra musiker, har varit med i radio och TV, och sjungit på många visfestivaler runt om i landet. Bland visdiktarna är Alf Hambe en personlig favorit och Elins debut-CD heter Ros i snö – Elin Lyth sjunger Alf Hambe. 2021 gav hon ut en EP Mitt eget land, där hon sjunger välkända och folkkära sånger av Ted Gärdestad, Jojje Wadenius och Barbro Lindgren, Cornelis Vreeswijk samt den traditionella Emigrantvisan.

DANIEL ÖSTERSJÖ är frilansande sångare, multiinstrumentalist och låtskrivare, boende i Tierp. Han har tonsatt många poeter, bl a Beppe Wolgers, Elsie Johansson, Stig Dagerman, Joe Hill och Guillaume Apollinaire. Han har gett ut nio fullängdsskivor: Beppe Wolgers sånger från Vattudalen (2022), Fönsterspringan – Daniel Östersjö sjunger Elsie Johansson (2019) – som gästas av Elin Lyth på två av spåren, med den fransk/svenska låtskrivarduon Le Lac Long 814 två skivor: Tessons flottants (2021) och Treize chansons (2018), med egna texter i samarbete med Tomas Andersson Wij. Som en protest mot kriget i Ukraina släppte han 2022 en cover-version av Bob Dylans ”Masters of war” och sin tonsättning av Yu Xiu Huas protestdikt mot Putins krig i Birgitta Lindqvists översättning ”Jag ber för fred”. Han samarbetar också med Puch Magnus Olsson med ett Dan Andersson-program som ska bli en skiva under 2023.